مجله بورسی

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار بورس دارید، دریافت کد بورسی اولین گام شما برای ورود به بازار بورس اوراق بهادار تلقی می شود..لینک دریافت کد بورسی غیرحضوری (اینترنتی) از برترین کارگزاری ایران {{ کارگزاری آگاه }} ==>> https://ex.agah.com/ref/AJ7535/login

مجله بورسی

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار بورس دارید، دریافت کد بورسی اولین گام شما برای ورود به بازار بورس اوراق بهادار تلقی می شود..لینک دریافت کد بورسی غیرحضوری (اینترنتی) از برترین کارگزاری ایران {{ کارگزاری آگاه }} ==>> https://ex.agah.com/ref/AJ7535/login

متوسط بازده سالیانه (Average Annual Yield)

متوسط بازده سالیانه (Average Annual Yield) در یک سرمایه‌گذاری یا یک سبد سهام، برابر است با جمع تمام سودها و  

 درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری، تقسیم بر مدت زمان سرمایه‌گذاری یا طول دوره‌ای که سرمایه‌گذار به آن پایبند بوده.

به طور خاص، تمام درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری تقسیم بر تعداد سال‌های سرمایه‌گذاری، میانگین بازده سالیانه را ارائه می‌کند.

  • متوسط بازده سالیانه، از تقسیم درآمدی که از سرمایه‌گذاری کسب می‌شود بر طول زمانی که سرمایه‌گذاری ادامه داشته، به دست می‌آید.
  • متوسط بازده سالیانه، ابزاری مفید برای تحلیل بازگشت سرمایه‌‌گذاری‌هایی با نرخ شناور است.
  • انواع محبوب متوسط بازده سالیانه شامل بازده درصدی سالیانه، بازده هفت روزه، بازده معادل مالیات و بازده سود سهام هستند.

متوسط بازده سالانه چگونه عمل می‌کند؟

متوسط بازده سالانه ابزاری بسیار مفید برای سرمایه‌گذاری‌هایی با نرخ شناور است که مبلغ سرمایه و/یا نرخ سود به طور مرتب تغییر می‌کنند.

متوسط بازده سالیانه می‌تواند برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاری‌ها از سرمایه‌گذاری‌های سپرده‌ای گرفته تا بازار سهام، کالا و املاک و مستغلات، اعمال شود.

متوسط بازده سالانه، چشم‌اندازی از گذشته‌ی یک سرمایه‌گذاری ارائه می‌کند که در تعیین عملکرد واقعی از سرمایه‌گذاری‌های ترکیبی بسیار مفید عمل می‌کند. به طور کلی، متوسط بازده سالیانه، عملکرد هر سرمایه‌گذاری چند‌ساله را در طول زمان، مشخص می‌کند.

به عنوان مثال، برای یک حساب پس‌انداز که نرخ سود شناوری را روی مانده‌ی حساب پرداخت می‌کند، بازده متوسط سالیانه را می‌توان با تقسیم مجموع سود‌های پرداخت شده در طول سال بر میانگین مانده‌ی حساب، به دست آورد.

نکته: میانگین بازده سالانه، اغلب برای ارزیابی سبد سرمایه‌گذاری‌های مختلط، مفید است.

انواع میانگین بازده سالانه

انواع متنوعی از محاسبات بازده وجود دارد که بر بسیاری از درآمد‌های ثابت و اوراق بها‌دار بازار پول اعمال می‌شوند.

برای نمونه، بازده درصدی سالیانه (به انگلیسی annual percentage yield و بطور مخفف APY) نرخ سود یا بازده مؤثر سالیانه را با در نظر گرفتن سود مرکب و با فرض یک دوره‌ی کامل 365 روزه، اندازه‌گیری می‌کند.

بازده سالانه با مبنای هفت روزه، بازده سالانه صندوق سرمایه‌گذاری دو‌جانبه‌ی بازار پولی را با محاسبه‌ای بر اساس توزیع متوسط هفت روزه‌ی آن، ارائه می‌کند.

برای اوراق قرضه، شرایط معمول بازده شامل بازده جاری بوده که همان نرخ بهره اوراق قرضه به عنوان درصدی از قیمت فعلی آن است.

بازده تا تاریخ سر‌رسید (به انگلیسی yield to maturity یا اختصارا YTM) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار در صورتی که اوراق قرضه را تا تاریخ سر‌رسیدش نگه دارد، چقدر دریافت خواهد کرد.

بازده معادل مالیات (TE) نیز به بسیاری از اوراق مشارکت غیر مالیاتی اشاره دارد. بازده معادل مالیات، عملکرد اوراق بدون مالیات را با اوراق مشمول مالیات به طور عادلانه‌ای مقایسه می‌کند و به عنوان بازده پس از مالیات نیز شناخته می‌شود.

سود پرداختی سهام نیز انواع مختلفی از نحوه‌ی اندازه‌گیری بازده سود سهام را ارائه می‌کند.

به عنوان مثال، بازده هزینه، از تقسیم نرخ سود نقدی سالانه‌ی سهام بر مبلغ هزینه‌ی متوسط آن، به دست می‌آید.

بسیاری از شرکت‌ها، به ویژه کسب‌و‌کار‌های قدیمی‌تر و با‌ثبات‌تر، بخشی از درآمد خود را به عنوان سود سهام پرداخت می‌کنند. سرمایه‌گذارانی که به دنبال بازدهی بالا به عنوان درآمدی برای دوران باز‌نشستگی هستند، این بازده‌ها را به طور منظم محاسبه می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات که بازده بیش از حد بالا رود، به آن معنی است که شرکت، خود را بیش از حد گسترش داده است.

نمونه‌ای از متوسط بازده سالانه

ممکن است یک سرمایه‌گذار، سبد سهامی با ارزش ۱۰ هزار دلار داشته باشد که در طول یک سال، هزار دلار بازده کسب کند.

برای همان مقدار سرمایه‌گذاری، سال دوم ۱۵۰۰ دلار و سال سوم ۸۰۰ دلار بازده داشته باشد. بازگشت سال اول ۱۰ درصد، سال دوم ۱۵ درصد و سال سوم ۸ درصد بوده است. متوسط بازده سالانه‌ی این سرمایه‌گذاری برابر است با ۱۱ درصد.

(۳ / (۱۰٪ + ۱۵٪ + ۸٪))